Thursday, July 26, 2012

Darwish 6 month

hohoiiiiii.salam  ramadhan.alhamdulillah hari ni dah msuk hari ke-6 kita berpuasa.syukur di beri kesempatan berjumpe dgn bulan ramadhan yg penuh berkat ni..rasenye mcm dah berbulan2 je xupdate blog.huhu..ye saya rase agak lama. busy sgt dgn keje di ofis dan umah.balik keje mmg dah bukak laptop.klu online pun dekat handphone je.sejak dah beranak dua ni mmg selalu kene curik2 masa.sume benda kene buat dgn lajuuuu2 okey.smpai kan nk bermimpi pun dah boleh.oh teringat balik makcik aku penah ckp dulu mase aku baru2 kawen. die ckp " nnti klu ko dah ade anak,jgn harap la tido sesuka hati.nak mimpi pun xsempat!" haha.mmg betulll.skang mase tuk aku tdo kene ikut waktu anak2.klu yg sorg tu tdo.yg sorg lg tu belum tentu tidoo ye adik2.hahaha..

darwish skang dah 6 bulan.cepatnyee die membesar.alhmdulillah jugaa sebab aku berjaya menyusu kan awish penuh dgn susu ibu.syukur!mmg dah niat mse preggy kn awish dulu aku nk fully bf die.abg adam dulu xfully bf .campur dgn fm.tpi dpt bf kn die smpai umur setahun stgh.sbb mase tu susu dah kering sbb preggy  darwish 4 mnth.

dah dekat 2 minggu darwish start solid food selain susu ibu.seronok tgk die mkn.1st day tu start dgn carrot puree.homemade..mule2 tu die xberape nk sgt.smpai nangis2 xnk mkn.bile bf terus senyap.the next day try lagi.mula2 cm xberape jgak.ptg tu try lgi bgi mase tu mmg xbgi susu.so die dah lapa sgt die telan jgak.haha.smpai la hari nii die dah mkn dgn rakusssnyee.hahaha..dis week aku dh try masak kn bubur nasi cmpur dgn brokoli.2 hari try bubur n brocoli.kemudian try bubur dgn carrot.bagi baby yg baru nk start mkn bgi diorg 1kali sahaja SEHARI.lepas 2-3 hari boleh bagi 2 kali.dah seterus nye 3 kali sehari.untuk permulaan buat bubur yg cair.mcm aku,lepas cuci beras aku akan blend dulu beras seblum dimasak.ok klu rajin nnti aku update ye resepi n cara2 nk buat bubur tuk baby 6 mnth.hehe.

bagi ibu yg bkerja mcm aku ni,aku dah siap2 buat tuk 3 hari sekali.ade jgak yg buat terus tuk 5 hari bgi anak yg duduk taska.tapi aku saje buat tuk 3 hari.sbb klu buat terus tuk 5 hari tu mcm lame sgt je kn simpan dlm peti.cian awish.hehehe..actually kt nursery pun diorg buatkn bubur cair tuk baby.tpi diorg campur dgn ayam.disebabkan darwish ni jenis yg ade alergik so i need to make sure yg die betul2 kene jage mkn.mcm yg doc suggest kn suruh bg die mkn sayur2 dulu seblum buah,ayam,ikan.cara penyimpanan bubur ni mcm ala2 mknan sejuk beku la.lepas msk.siap2 letak dlm bekas /mangkuk bertutup then biar kn sejuk sket dulu baru la letak dlm bhgian freeze/sejuk beku.boleh thn lama.kebersihan perlu jage ye wahai ibu2.hehe..sbnrnye aku xde la terlampau obses sgt kene bgi 100% mknan hasil tgn aku.mybe klu nk travel jauh nnti atau pegi bercuti aku beli je yg dlm botol brand heinz.dulu adam pun mkn yg tu jgak bile nk travel jauh.especially beli nk blik kmpung suami di klantan.smpai 2 botol tuk sehari perjlnan. for me sekali sekala ok lah.tapi klu baby bru nk mkn rasenye baik ibu sndri yg masak kan.hehehee.dlm botol tu optional je..


sebenarnye bnyk lagi nk cite.tapi nnti lah ye..actually nk bgi jgak tips breastfeed di bulan puasa ni.ok next entry!heeee




good boy mommy!



sy xnk baring dlm carrier lagi lah mumy!nk bangunnnnn






3 comments:

MiszMawarLiar said...

Salam zura..

Ako baru jmp blog ko.. Slow kan ako nie? hehehe.. :-P

Btol2, ako pon dpt nasihat samer mcm ko skang, "biler da ader ank nnt, x dpt lar nak tido n wat rileks2 sesuka ati.." Skang nie pon ako still x dpt sesuaikan diri. X tau lar mcm maner nnt biler ako ader ank, huhuhu..

Anyway, klu ader maser share lar tips2 ek.. Dpt gak ako info2 skit seblm jd mak nie, hehehe.. ;-)

Unknown said...

Hye..suka baca blog awak ..follow ur blog =D

sweetlavender86 said...

miszmawarliar: zetaaaa ehh??cepat bgi tau skang!hahaha

mama ila:haha.blog yg skng dh jarang update sbb kekangan masa.thank following my blog. =)