Wednesday, February 8, 2012

Berpantang hari ke-17

hari ni dah hari ke-17 berpantang.alhamdulillah mumy dah makin sihat.adib darwish pun dah hilang jaundice die.ari tu kene sket jaundice.smpai 3 kali kene gi amek darah.huhu.kesian sgt bile tgk baby kene cucuk amek darah.nasib baik baby boy mum kuat.die nangis sikit je.1st bacaan jaundice 103.doc kate normal 100.pastu kene gi 2nd time nk tgk naik ke turun.2nd time pegi naik pulak 110.so doc suh pegi lagi amek darah.hari ni pegi amek darah kt klinik kesihatan ampangan bacaan dah 54.alhamdulilah.xpyh pegi lagi.jenuhh nk menunggu.huhu.oh lupe skang ni aku dah ade kt seremban.pantang kt sini pulak.

kesian husband next week die dah start duduk sensorg kt shah alam.huuhu.mesti sunyi.tapi die berulang 2-3 hari skali..hehe..kali ni berpantang nasib baik xkene sembelit.haha.nak tau aku buat cmne?minumm bnyak air masak.mkn ubat doc bgi tuk lembut kn najis n everyday aku minum jus prune.jus prune mmg bagussss.alhamdulillah kali ni susu badan pun bnyak.smpai kene pump.setiap hari bengkak.adib pulak jenis kurang menyusu.totaly difference dari adam.adam dulu tersgt llaaaa kuat menyusu.adib ni aku plak kene paksa die tolonggg la menyusu.mumy dah sakitt ni.huhu..adib klu terlebih sket minum susu mesti muntah..syg betul.

adib pun so far x bnyak ragam.mlm mmg die tido.bgun 2-3 kali je nk menyusu.tu pun x bnyk mane..6-7 kali nyonyot dah tido.harap2 lepas hari punnn baik cmnii gak lah ekk.hehe..bile dah 2 kali branak ni aku rase cm susah plakkk perut ni kempisssss sekempiss kempisnyeeee.huhuhu...cmnooo nk buek niee..sesak napas aku tgk perut aku ni.hahahahaa..mmg ni kene exercisee.lepas ni abes pntg lah ek.tutup je laa mata dulu.

aku time pantang ni xde amek ape2 supplement.just minum air akar kayu je.tapi i pun dah stop smggu lbih sbb anak kene jaundice doc suh stop dulu minum.so esok dah boleh la minum balik.air akar kayu ni bagus tuk kesihatan dalaman,cepat sembuhkn luka n kecutkn rahim.aku minum jee.ade org xsukee.tapi klu ko pikir nk pakai lame bdn tuuu baikkk minumm.jgn nk skip2.hehehe..

kalu org tanye aku mkn ape mase pantang?ok ni menu aku mase berpntgxde la hari2 mkn lauk yg same.mak n ayah aku tukar2 jgak la lauk.

1.ikan /ikan bilis goreng dgn lada hitam,halia,bwg..sedappp.wlpun smggu 3-4 kali mkn.tapii bgi aku sedapp.hehehe.(ikan selar/ikan parang/ikan tenggiri)

2.lauk ikan msk lemak kuning letak lada hitam tapi yg kering bukn berkuah...ni lauk populerrr klu org berpntg kt negeri sembilan.

3.sup sayur sawi./sawi celur.ni pun sedapp.nk kuruss punye pasal n nk elakkn sembelit.lagi satu baguss jgak tuk susu.yelah nk bgi anak minum susu yg berkhasiat.

4.ikan bakar (gaul dengan lada hitam,halia,bwg)

5.ikan msk singgang...

mak ckp klu dah 2-3 mggu bleh la kn ayam.aku still xberani nk mkn ayam lg sbb mase lepas beranakkn adam dulu lepas 2 mggu aku bersalin aku try mkn ayam pastuu rasee gatalll kt miss v...huhu.mase bersalin anak 1st mmg org tua2 suh try mkn mcm2 sbb nk tgk mane yg kite xsesuai.so dis time aku akan cubee thn napsu dri mkn ayammm smpai aku raseee yg miss v aku dah betul2 sehat.hehehehee..

















1 comment:

~ NANA ~ said...

blh la tiru menu ni nanti kalau dlm pantang...hehe...btw adib sgt comellll mcm mama dia! :)