Tuesday, September 24, 2013

Adam kene chicken pox

adam dah 2 minggu kene chicken pox.skang ni mmg dah kering and tunggu nak habis tanggal je.
mase mule-mule die kene tu mase kitrg last day dekat penang..mule2 igtkn ruam punggung sebab banyak sangat dekat punggung..sekali belek2 ade yang dah gelembung..sbelum tu adam ada mengadu yang dekat tangan die sakit..bile aku tengok ade mcm ketulan kecik.aku igtkan takde ape2..maybe mcm ruam ke atau kutil yg dekat tangan.sebab mase tu dekat penang.xde minyak gamat atau pape cream.jadi aku ckp ngn die nnti balik umah setia alam mummy sapu ubat ye.then die pun ok.

ahad ptg sampai rumah dari penang.eh aku dah cite lum aku pegi penang?mcm belum je.haha.terskip satu cerita.xpe la.tu next entry.hahahaa..mlm tu jgak kitrg bwk die pegi jmpe doc.sebab tengok makin banyak and besar2..aku punye la berdoa semoga ni bukan chicken pox!
haha..bwk pegi klinik yang dekat dengan rumah sebab dah pukul 10 mlm.msuk je dlm tengok doc yang xbest.haha.yang boleh aku describe doc tu "mcm org mabuk todi" hahahaha.

mmg die bagitau yang tu chicken pox..dan mmg doc tak bagi pegi taska.then doc bgtau adam kene amek ubat anti virus,antibiotik and calamine losyen utk sapu..aku n husband mcm pelik.nape die bgi antibiotik?ermmm..tapi dah doc bagi ikutkn je la..esok tu kitrg bagi adam minum air kelapa.nasib baik die dah besar n boleh dgr arahan..kene minum air kelapa bnyak2 and jangan garu.alhamdulillah.mmg die xmengaru.aku suruh die gosok2 je klu gatal.mmg ikut arahan betul.sebab ckp nnti adam x hensem kalau garu.,hahahaahha.

air kelapa org tua2 ckp bagus utk cepat kan biji2 chicken pox tu keluar habis.i'm not sure.tapi aku bagi je la dlm 3hari.then mandikan dia 3 kali sehari dengan air suam.sebab ade yg aku baca bgi tau mandikan dengan air sume supaya cepat kecut gelembung2 tu.klu petua org tua2 xleh mandi smpai semnggu.adeh.busuk la anak aku.haha.dah la die jenis cepat berpeluh..calamine losyen sapu 3 kali sehari.lepas mandi wajib sapu nak bgi cepat kecut chicken pox tu..alhamdulillah kejap je naik gelembung tu dlm 2-3 hari then kecut..

lepas tu laki i uolss xpuas hati die bwk plak adam pegi klinik lain..haha..nk tanye adam dah sihat ke belum sebab dah dekat smnggu..kitrg laki bini gilir2 cuti...smpai la dgr Hr opis aku agak "bising" ckp asyik EL je kan.dah anak sakit.kann..ok then doc bgi tau lagi semnggu sbb ada yang masih basah dan yg dah kering tu la paling senang berjangkit dgn bdk lain.doc tmbh lag smnggu kuarantin adam di rumah.haha..pastu doc tanye ubat ape yg dah ada.aku bagi tau doc klinik lain bg antibiotik.doc ckp kenape bg antibiotik?tu utk demam.bkn utk bdk kene chicken pox.haha..then die bg ubat tahan gatal.ok doc

now dah 2 mnggu lebih..alhamdulillah getting better..tinggal parut2 n luke yg nak tanggal..hopefully xde parut kekal la nak.hahaha..nak pulak bnyk dekat punggung.nnti kawen buat malu kt bini je.hahahaha.muke hensem(pujianaksendiri ;p) tapi punggung berparut.


 ni yang paling awal keluar..dan paling last sekali surut.


terpakse umpan bgi die main ipad sebab nk leka

 kn die supaya x garu n lupe pasal gatal

syukur jugak sebab adam kene xbnyk sangat dekat muke.banyak kene area badan n punggung je. ;p .. ada orang tanye nape x nak hantar balik kampung bagi mak ayah aku jaga.. tlg la fhm aku xpenah jauh dari anak aku.. penah 2 kali je aku tak tido dengan adam pertama mase awish warded kedua mase aku beranak kn awish..jadi sila fhm perasaan aku.biar la susah mane..biar aku yg jaga anak aku.kecuali klu mmg dh terpakse..lagi satu kalu kau sakit mesti kau nak mak kau yg jaga kan?





K BYE!



No comments: